Manuální lymfodrenáž

Salon Bella Derma
Rytířova 809/4
Praha 4 – Kamýk/Modřany

Manuální lymfodrenáž (ML) je jemná technika, která je zaměřená na podporu odtoku lymfy (mízy) z tkání. Zvýšený tok lymfy pomáhá tělu zbavit se nahromaděných odpadních látek a přebytečné tekutiny. Protože je mízní systém uložen povrchově a samotný tok lymfy je velmi pomalý, je ML prováděna jen takovou rychlostí a silou, aby došlo pouze k ovlivnění toku lymfy, aniž by se současně působilo na hlouběji uložené struktury. Tlak vyvíjený terapeutem při ML je proto ve srovnání s klasickou masáží skutečně malý, jednotlivé hmaty jsou prováděny pomalu, aby se nahromaděná lymfa posouvala směrem ke sběrným mízním uzlinám. ML je nebolestivá procedura, naopak svým provedením působí analgeticky (proti bolesti) a skutečně relaxačně, zmírňuje pocit napětí, uvolňuje.

Správně fungující lymfatický (mízní) systém je předpokladem pro celkové zdraví každého z nás. Špatné stravovací návyky, nedostatečný pitný režim, užívání hormonální antikoncepce, málo pohybu, ale třeba i dlouhé stání (kadeřnice,..) nebo nošení příliš těsného oblečení – to vše zhoršuje funkci lymfatického systému a má za následek vznik otoků, celulitidy, metliček na kůži, akné, snížení imunity atd. Lymfatický systém může být však narušen i bez naší viny např. po operaci, úrazu, onemocnění apod.

• K posílení imunity, detoxikaci a regeneraci doporučuji absolvovat celkovou ML (120 min) nebo ML ve dvou po sobě jdoucích dnech (popř. ob den), kdy jeden den se ošetří horní (60 - 75 min) a druhý den dolní ½ těla (75 min).

• U migrén, po operacích prsou, úrazech či operacích horních končetin apod. se doporučuje ML horní ½ těla v délce 60 (75) min - ošetřuje se krk, vlasová část hlavy, záda, horní část hrudníku, horní končetiny.

• U celulitidy, při podpoře hubnutí, únavě či otékání dolních končetin, po operacích či úrazech dolních končetin apod. se doporučuje ML dolní ½ těla v délce 75 min - ošetřuje se oblast bederní páteře, hýždě, dolní končetiny zepředu i zezadu; součástí je i bazální stimulace krční oblasti.

Jak často podstupovat ML je vhodné právě pro Vás musí být posouzeno individuálně.

Pokud nechodíte na lymfodrenáž pravidelně, je zpočátku vždy vhodné lymfatický systém "nastartovat" provedením cca 3 lymfodrenáží po sobě v kratších intervalech. Dále pak záleží na samotné indikaci, ale také na reakci Vašeho těla na lymfodrenáž.

Pokud se rozhodnete docházet na ML pouze z preventivních důvodů (detoxikace, regenerace, posílení imunity) postačí návštěva 1x měsíčně. Jako podpůrný prostředek hubnutí se ML doporučuje 1x týdně. Chceme-li však řešit nějaký problém (otok, odstranění celulitidy,..) je třeba minimálně zpočátku podstoupit ML častěji (nejlépe obden nebo aspoň 2x týdně; při závažnějších potížích – např. velké otoky - je vhodné provádět ML denně). Musíte mít na paměti, že jednorázová návštěva ML Váš problém (např. celulitidu) nevyřeší! Po zlepšení stavu či ústupu obtíží se frekvence návštěv může postupně snížit.

A proč volit manuální a nikoli přístrojovou lymfodrenáž? Na rozdíl od přístrojové lymfodrenáže, při které drenáž probíhá podle přednastaveného programu, se při manuálně prováděné terapii může terapeut zaměřit na určité části těla, upravit tlak a počet hmatů dle potřeb klienta, vyhnout se místům, kde je to nepříjemné a zejména speciálními hmaty otevřít lymfatické uzliny, aby uvolněná lymfa měla kam proudit.

Upozornění:
Po manuální lymfodrenáži je třeba dodržovat intenzivnější pitný režim (pocit žízně, který se může dostavit už při samotné lymfodrenáži, je vyvolán zvýšenou cirkulací lymfy) a vynechat alkohol! V opačném případě se mohou objevit nežádoucí účinky  - bolest hlavy, únava, závrať apod.

Indikace:
  • Žilní a lymfatické otoky (ne otoky způsobené onemocněním ledvin, srdce či jater)
  • pooperační stavy (např. po operaci kloubů, po totálních endoprotézách, po operaci prsou atd.)
  • poúrazové stavy (např. podvrknutí či zhmoždění kotníku či jiného kloubu, po sejmutí sádry atd.)
  • otoky kloubů při artróze, artritidě
  • celulitida
  • obezita, lipedém
  • podpora hubnutí (např. po porodu)
  • stavy po liposukci
  • bolesti hlavy, migrény
  • lupénka, nečistá pleť, akné
  • popáleniny, omrzliny
  • detoxikace organizmu (zatěžující životní prostředí, dlouhodobé užívaní léků apod.)
  • nedostatečná imunita, chronická únava, stres
  • zadržování vody v důsledku hormonální nerovnováhy
  • užívání hormonální antikoncepce (jako prevence žilních problémů, celulitidy, přibírání na váze, zadržování vody)
  • celková regenerace (sportovci – i rekreační), všestranná prevence zdravotních problémů